Serat Pakem Sastra Miruda
SERAT Pakem Sastra Miruda sawijining buku anggitane
Kanjeng Pangeran Arya Kusumadilaga, pujangga kraton Surakarta kang
mumpuni ing babagan padhalangan. Jenenge wae ‘serat pakem’, mula anak
judhule kang dawa nyebutake: Ugering padhalangan ingkang sampun mupakat kangge abdidalem dhalang ing Kraton Surakarta Adiningrat.
KPA Kusumadilaga nganggit serat pakem padhalangan kasebut katujokake
marang muride kang nama Sastra Miruda. Jenenge si murid iku mau kang
kanggo judhul bukune.
Naskah asli Pakem Sastra Miruda wis ora kinawruhan maneh. Kang kasil
ditemokake ana telung versi beda-beda. Ing antarane naskah tulisan Jawa
terbitan De Bilksem, Solo, taun 1930 saiki sinimpen ing Perpustakaan
Sanapustaka Kraton Surakarta.
Manut Serat Pakem Sastra Miruda, nalika jamane Sunan Seda Krapyak
(1601-1613), sawijining dhalang saka Kedu awit saka kersane Ingkang
Sinuhun katimbalan menyang kraton lan sinengkakake dadi abdidalem
dhalang kraton. Wiwit iku ing Mataram thukul tradisi anyar, ing antarane
nyuwak tradisi ruwatan nganggo wayang beber, lan minangka gantine
ruwatan nganggo wayang kulit purwa.
Sateruse Sastra Miruda ngandhakake sawise kraton Mataram kecekel
dening mungsuh (Trunajaya) ing taun 1677, Sunan Amangkurat I lumayu
tekan Tegal. Ki Panjangmas sumusul lan tekan ing Kedu ambarang dhalang.
Jroning mbarang mau tokoh punakawan Petruk dadi punjering inspirasi.
Dene Nyi Panjangmas ora melu, awit kecekel dening mungsuh lan digawa
mangetan menyang Jawa Timur.
Wektu iku pusaka-pusaka kraton, klebu saprangkat gamelan lan wayang
kulit, katut digawa mungsuh. Satekane ing Ponorogo gamelan sawayange
kanggo mbarang keliling dening Nyi Panjangmas. Wayang barangane iku
nengenake tokoh Bagong minangka punjering lakon.
Ki lan Nyi Panjangmas mujudake dhalang kang dadi panutane
dhalang-dhalang liyane ing tlatah Mataram. Sabubare iku, wiwit saka Kedu
mangulon tekan Cirebon, dhalang-dhalang padha niru yen ndhalang tanpa
Bagong. Dene wiwit Ponorogo mangetan tekan Malang, dhalang-dhalang padha
ora nganggo Petruk.
Sawise madeg kraton anyar ing Kartasura, Nyi Panjangmas diangkat
minangka dhalang kraton ing kadipaten anom (Kanoman), papane Pangeran
Pati. Lakon-lakon nalikane mbarang ing Jawa Timur mau kaimpun dadi
sawijining buku kanggo ugerane para dhalang Kanoman, kang katelah Pakem
Wetan utawa Pakem Bagong. Dene Ki Panjangmas tetep dadi abdidalem
dhalang ing kraton. Lakon-lakon nalika mbarang ndhalang mau kaimpun dadi
buku kang katelah Pakem Petruk utawa Pakem Kulon.
Nadyan beda pakem, nanging cengkoke (gaya) seni padhalangan rikala
semana tetep siji, yaiku cengkok Mataram. Cengkok padhalangan lagi pecah
nalika Mataram kabagi dadi loro, yaiku Surakarta lan Yogyakarta.
Pecahe cengkok padhalangan mau disebabake telung perkara. Sepisan,
Paku Buwana III ing Surakarta pancen nayogyakake marang ingkang paman,
Sultan Hamengku Buwana I ing Yogyakarta, supaya tetep nerusake
padhalangan cengkok Mataram. Dene PB III bakal nyipta cengkok anyar.
Kapindho, pancen nalika dumadi paliyan nagari Sultan HB I nate
mboyong sawetara dhalang saka Surakarta menyang Kraton Yogyakarta.
Nanging, gandheng kahanan Yogya wektu semana durung tumata, para dhalang
mau rumangsa kurang manteb lan malah padha bali menyang Surakarta
maneh. Wiwit iku dhalang-dhalang Yogyakarta padha gawe cengkok dhewe.
Katelu, ana kabar yen dhalang-dhalang Yogyakarta nerusake cengkoke
Nyi Panjangmas, lan para dhalang ing Surakarta nerusake cengkoke Ki
Panjangmas.
Pranyata jroning laku jantrane seni padhalangan, sing jeneng cengkok
mau ngrembaka subur. Maune ngrembakane cengkok mau jumbuh klawan adege
kraton. Mula saliyane cengkok Surakarta lan Yogyakarta, banjur thukul
cengkok Mangkunagaran lan cengkok Pakualaman. Kawusanane cengkok-cengkok
padhalangan mau tuwuh nganti karang padesan.Upamane, ing sawijining
desa ana dhalang kang kuncara saengga akeh calon dhalang kang meguru
mrana. Kanthi mangkono cengkoke dhalang kondhang mau dadi sawijining
cengkok anyar.
Contone, tau sumebar anane dhalang cengkok Jombor (Klaten), kanthi
ciri khusus dhalang dhagelan, awit saben gelare mesthi kebak lelucon.
Dhalang cengkok Wedhi (Klaten), kondhang kanthi cirine dhalang wejangan,
awit saben gelare kebak piwulang. Sabanjure cengkok iki nuwuhake
julukan tumrap dhalang. Ana kang sinebut dhalang kethek, awit seneng
nglakokake paraga kethek jroning lakon Ramayana. Dhalang sabetan, awit
seneng lan trampil merangake satriya kanthi olah sabetan. Uga kita isih
kelingan Ki Manteb Sudarsono tau oleh julukan dhalang setan, awit saka
cepete anggone olah sabetan yen lagi perang.
Sanadyan seni padhalangan kabagi dadi pirang-pirang cengkok, nanging
sejatine miturut garis besar, mung dumadi saka telung cengkok, yaiku
cengkok Surakarta, cengkok Yogyakarta, lan cengkok desa. Cengkok desa
thukul awit anane dhalang desa kang dadi dhalang amarga keturunan utawa
nyantrik marang sawijining dhalang kondhang ing karang padesan. Muncule
sebutan dhalang desa, yaiku nalika kababare buku pakem minangka
pathokane dhalang, kang diwetokake dening Kraton Surakarta (Serat Pustaka Raja) lan Yogyakarta (Serat Purwakandha).
Rikala semana dhalang desa angel banget oleh buku-buku pakem kasebut.
Saliyane buku-buku pakem iku kacetak terbatas, upama bisa oleh buku
kasebut, durung karuwan para dhalang desa mau bisa maca. Awit akeh-akehe
isih wuta aksara. Kanthi mangkono cengkoke dhalang ndesa lumaku dhewe
lan diwarisake turun-temurun.
Ing taun 1923, awit saka kersane Sinuhun PB X ing Surakarta, kabukak
sekolah dhalang kang sepisanan kanthi jeneng Pasinaon Dhalang ing
Surakarta, disingkat Padhasuka. Rong taun candhake,Yogyakarta nusul adeg
sekolah dhalang Habirandha awit saka kersane Sultan HB VIII kang
sinengkuyung dening Java Instituut. Taun 1931, Pura Mangkunegaran adeg
Pasinaon Dhalang ing Mangku-Nagaran (PDMN).
Tuwuhe sekolah dhalang mau ora nduweni tujuwan nambah cacahe dhalang
kang wis ana. Nanging luwih nengenake ningkatake kualitase para dhalang,
utamane dhalang desa kang dianggep gelare kurang becik lan ora bisa
nututi gelare jaman. Sing genah, supaya dhalang desa anggone ndhalang
padha nganggo dhasar pakem.
Kanthi muncule sekolah dhalang mau, kawitane para dhalang saka plosok
padha gemrudug tumuju kraton saperlu olah ngelmu. Nanging paribasan
sulung ngrubung lampu, ora let suwe padha mbrindhili dhewe-dhewe. Bab
iku disebabake, antara liya, para dhalang desa mau kangelan nyemak
pelajaran, awit anggone ora bisa maca. Uga amarga adohe laku, kamangka
wektu semana durung ana tetumpakan. Kerep wae sawijining dhalang kudu
wis mangkat sore, mlaku, lan lagi tekan kraton sesuk awan kamangka
pelajaran lagi kinawitan bengine. Lan racake, para dhalang mau ora
rumangsa ketambahan ngelmu padhalangan.
Nadyan wusanane pasinaon-pasinaon dhalang mau surut, nanging
sethithik-akeh wis klakon nyragamake gelare para dhalang. Apa maneh
bareng kasambung klawan thukule sekolah dhalang modern, kayata ing ASKI
lan ASTI, cengkok-cengkok seni padhalangan mau sidane ilang. Mbokmenawa
sing ana cengkok nasional.
Taun sewidakan biyen, nalika cengkok Surakarta lan Yogyakarta isih
kenthel, wong Sala ora rumangsa marem nonton gelare dhalang Yogya,
semono uga suwalike. Wektu iku cengkok mau isih ketara banget, kanthi
ciri-ciri padhalangan cengkok Surakarta pinunjul ing babagan basa lan
pagelaran wayang alus. Dene cengkok Yogya, pagelaran wayange urip lan
rame, paraga wayange akeh gerake lan katon gagah.
Ature: Poerwanto Rs.
JB 39/LX, 28 Mei-3 Juni 2006
source : Jayabaya
Posting Komentar untuk "Serat Pakem Sastra Miruda"
Berkomentarlah dengan baik dan dengan menggunakan kata-kata yang sopan.