RESENSI NOVEL GADIS KRETEK KARYA RATIH KUMALA
RESENSI
NOVEL GADIS KRETEK
KARYA
RATIH KUMALA
Disusun
Guna Memenuhi Tugas Mata Kuliah Menulis Kreatif
Dosen
Pengampu : Prembayun Mijil Lestari
Oleh
ARIF NUGROHO
2601413083
Rombel 3
PENDIDIKAN
BAHASA DAN SASTRA JAWA
FAKULTAS
BAHASA DAN SENI
UNIVERSITAS
NEGERI SEMARANG
2014
Resensi Novel Gadis Kretek
Irah-irahan : Gadis Kretek
Sing Nyerat : Ratih Kumala
Sing Nerbitke : PT Gramedia Pustaka
Utama, Kompas Gramedia Building Blok I Lt. 5 Jl. Palmerah
Barat No. 29-37 Jakarta 10270
Cetakan : Cetakan Kepisan Maret 2012
Cetakan Kepindho Oktober 2012
ISBN : 978-979-22-8141-5
Kandel : 274 kaca
Genre : historical fiction
Dimensi : 14,5 x 21 cm
Jenis
Kertas : HVS 70g
Sinopsis
kaya wangi mbako, sarat ganda katrisnan
Soeraja, sing nduweni pabrik rokok kretek Djagad
Soeraja sekarat amarga stroke. Setengah sadar dheknen nglantur sawijining
jeneng sing ora tau keprungu ana ing omahe: Jeng Yah. Jeneng kuwi dudu duwekke
bojone. Omah dadi geger. Purwanti,
bojone Soeraja panas lan gething. Dheknen ora ngentuki sapa wae takon lan
mbahas babagan kuwi. Sapa Jeng Yah? Sapaa dheknen, ketelu anake ngerti yen wong
wadon kuwi sing pengen ditemoni bapake sadurunge mati. Ora mungkin kanggoTegar,
Lebas, dan Karim nakokake iku marang ibune, kabeh padha nggolek cara kanggo
ngerti sapa kuwi Jeng Yah. Nanging, kanggo nemokake Jeng Yah, gelem ora gelem
kabeh kudu nglakoni napak tilas sejarah kejayaane pabrik kretek duwekke bapakne
lan jenate mbahne kanthi cara marang Jogja, Magelang, Kudus tekan Kutha M.
Banjur crita ngalih saka flashback tumuju
tokoh sing arane Idroes Moeria, salah sawijining buruh kretek klobot taun
40-an. Idroes dicritakake minangka pemudha sing gigih. Rasa trisnane kanggo Roemaisa
sing nyebabake dheknen bisa ngubah uripe dadi mulya, lan mutusi yen dheknen
kudu nggawe pabrik rokok saka nol maneh. Soejagad, asline kancane IM gething
awit ngerti yen Idroes Moeria sing bisa ngrebut atine bocah wadon kuwi mau. Salebare
Idroes nuku bahan kretek saka juragane, dheknen ngrasa yen kalah. Kekalahane
Soejagad yaiku asal mulane persaingan bisnis karo intrik sing rada edan ana ing
wektu-wektu salebare. Sasuwine Idroes bisnis, Soejagad dadi pesaing.
Kadadeyan
baka kadadeyan Idroes lan Roemaisa jungkir walik. Padahal kretek Merdeka nembe
wae populer. Nanging iku ora nggawe Idroes mandhek nyiptaake formula anyar, lan
prodhuk anyar. Luwih-luwih salebare laire Dasiyah, putri kepisane wong loro
kuwi mau. Pabrik rokok tetep ngalami perkembangan, lan Soejagad tetep dadi
saingan. Tekan tibane generasi sakbacute.
Dasiyah sing wis padhatane ngrewangi nggawe kretek,
akhire dadi tangan kanane Idroes. Malah nganti bisa nggawe formula sing marake rokok
dadi luwih enak tinimbang liyane. Malah Idroes dadi seneng karo gaweyane.
Dasiyah nduweni bakat entrepreneur sing ngedap-edapi. Kariere iku sing nemokake
karo Soeraja, bocah kere sing seneng banting tulang kaya bapakne rikala jaman
biyen. Wong loro kuwi mau bisnisan bareng nganti thukul rasa trisna lan nduweni
rencana arep kawin. Nanging ana kedadeyan kang ora dinyana nalika lagi
nyiyapake kawinane karo Soeraja. Kadadeyan geger G30S PKI nggawekake
bisnise Idroes kaancem amarga werna abang ana ing etikete dituduh komunis
padahal werna etiket wis ana wiwit jaman kamrdikan. Kahanan politik sing nggawe
resah Dasiyah lan Soeraja kudu pisah. Aku ora bisa nglalekake nalika maca
tulisan gegeran PKI iku.
Crita mbalik maneh ana ing jaman saiki, nalika Lebas,
Tegar, lan Karim tumuju ana ing Kutha M, lan nemokake keluarga Dasiyah, nganti
crita ngalih alur sing nggawe pamaca ora bakal ngalih saka wacanan iki
sadurunge bar. Lan jarang tenan aku nemokake buku sing marakake nganti
geleng-geleng ngene iki, kadhang lucu, kadhang marake nyemput, lan kadhang ya
kaget. Luwih-luwih pas pungkasane akhire konangan kenapa jenengane bapakne bisa
sandhing karo jeneng gedhi simbahne. Bekas luka ana ing bathuke Soeraja, lan
rahasia-rahasia liyane. Oh jebule… :)
Unsur Intrinsik
Unsur Intrinsik Novel Gadis Kretek
1.
Tema
Gadis Kretek yaiku salah sawijining novel karya Ratih Kumala sing temane katrisnan ana
ing sajroning bisnis kretek. Kisah katrisnan segitiga antarane rong perusahaan
kretek ana ing salah sawijining kutha cilik ing Jawa saka jaman penjajahan
Belanda tekan kamardikan lan perkembangan industry kretek ing Indonesia.
2.
Alur
Novel iki nggunakake alur maju lan diseseli cerita jaman mbiyen utawa flashback. Bab iki bisa dimangerteni amarga sing nyerat nguraiake kadadeyan lan malah
konflik kanthi cara kronologis. Saka prastawa lan kadadeyan sing kepisan banjur
disusul karo prastawa sabacute.
Saka bab-bab kuwi mau nduweni dalan crita sing nggawa
dhewe bali maneh ing jaman dhisik lan wektu saiki. Alur crita ing novel iki kawiwitan
saka saingan bisnis ing industri kretek ora lali uga saingan babagan katrisnan antarane rong kanca
kenthel sing dadi pesaing iki njalari wasana dadi tansaya ora karuwan. Kawiwitan
saka jaman penjajahan Belanda tekan kamardikan.
Kutipan :
“Jeneng kuwi ora dinyana nggugah
setan jaman biyen sing aku dhewe ora tau ngerti yen ana. Setan sing dikubur
rapet karo ibuku taunan kepungkur...”(hal.1)
“Rama namung crita, dhek jaman
dhisik tau padu karo wong, lan wong kuwi nggawa semprong petromaks sing banjur
diantemke neng sirahe...”(kaca : 13)
Penokohan lan Watak
1. Jeng Yah
Jeng Yah/Dasiyah yaiku kenya sing
apik atine lan pegaweanne dadi pelinting kretek gadis sing terkenal ing masane,
lan Jeng Yah yaiku kenya sing digolek-goleki saka crita iki. Karakter Jeng Yah
yaiku kenya sing prigel, rajin, dan patuh karo printah wong tuwane. Jeng Yah
dadi teka-teki sing digoleki ing kisah wektu goleki ketelu dulur Lebas, Tegar lan
karim, kaya kutipan ing ngisor iki :
“Kula Karim,menika kangmas kula Mas Tegar, kaliyan adhi kula Lebas.”
“inggih, wonten menapa nggih?”
“Kita badhe kepanggih kaliyan Jeng Yah.”
“oh Jeng Yah. Sekedhap nggih,mangga pinarak” (kaca : 255)
2. Romo/Soeraja
Soeraja yaiku sing nduwe pabrik
rokok Kretek Djagat Raja,kretek sing nguwasani nalika jaman semana. Soeraja nduweni
watek tegas lan ora ragu nalika njupuk keputusan. Persaingan produksi kretek sing
ndominasi crita ing novel iki marakake bab katrisnan Soeraja tansaya cetha. Bapak
saka Lebas, Karim lan Tegar iki lara, lan pengin ketemu karo Jeng Yah, kaya
kutipan ing ngisor iki :
“iya aku ngimpi Jeng Yah. Apa ibumu ngerti yen aku nglindur Jeng Yah?”
“ngerti.” “Rama pengin ketemu Jeng Yah?”
“iya…nanging aja kandha ibumu, ya. Ibumu mesthi nesu.”(kaca : 15)
3. Ibu/Purwanti
Purwanti yaiku anake Soejagad karo
bojone, persaingan antarane produksi
kretek wong tuwane sing diteruske karo bojone Soeraja. Ibu saka Karim, Lebas, lan
Tegar nduweni watek merinan lan sensitif, kaya kutipan ing ngisor iki :
“Aku sing ngopeni dheknen lara, kenya kuwi sing diundang-undang!” ibu nesu,
tutuke miring-miring lan monyong-monyong saking jengkele.”
4. Idroes Moeria
Idroes Moeria asline buruh linting
klobot sing nduweni niyatan arep nglamar Roemaisa, wateke gigih lan tlatennalika kerja
nggawe kanca sakperjuwangane saingan kanthi sehat babagan katrisnan utawa bisnis.
5. Roemaisa
Roemaisa yaiku kenya incerane
Soejagad lan Idroes Moeria, Roemaisa yaiku kenya sing apik atine sing didhemeni
akeh wong lanang, nanging trisnane namung kanggo Idreos Moeria. Kasetyane trisnane
iku kebukti nalika ditinggal bojone sing ditangkap penjajah Jepang rikala jaman
semana. Kasetyane kagambar ing kutipan ngisor iki :
“aja pisan-pisan nyedhaki aku maneh! Aku dudu randha!” ungele Roemaisa marang Djagad sing nyuba ngrayu.
6. Soejagad
Nduweni sipat sing arep menange
dhewe lan njupuk idene wong liya, kaya ana ing
prathelan ngisor iki :
“klobotku luwih apik saka klobotmu, emang kuwi dalah idemu, nanging aku
sing luwih apik saka kowe” Bentake Soejagad.
7. Lebas
Lebas nduwe watek apik atine,
nggatheke lan ora seneng nyerah, sipate kabukti saka kutipan ing ngisor iki :
“aja pisan-pisan kowe nglarake wong wedok kuwi, tindhakanmu marang wong
wedok kuwi kurang pantes”
“aku yakin banget karo film sing tak garap iki , tulung, aku diwenehi
kesempatan kanggo nduduhake karyaku iki.
8. Tegar
Tegar kangmase Lebas lan Karim sing
dipercaya ramane kanggo dadi penerus bisnis Kreteke. Sipate teges lan manut
karo aturan, kayata saka kutipan ing ngisor iki :
“ayo bareng-bareng nguncarakake lan nyuksesake pabrik sing wis nduweni
sejarah iki, tinggalna hobimu sing seneng nggawe film kuwi” ujare.
“namung aku sing diwenehi ngerti ngenani resep klobot kuwi karo rama, mula
saka kuwi aku semangat temenan karo pabrik iki.”
9. Karim
Karim nduweni sipat dewasa lan sok
misah nalika Tegar lan Lebas lagi tukaran, kaya pratelan ing ngisor iki :
“he, saiki dhewe fokus nggoleki Jeng Yah kanggo rama sing lagi sekarat,
tulung aja tukaran ing wayah kaya mangkene iki” kethok Karim
2.
Latar
a.
Papan
Ø Novel iki digawe kanthi papan ana ing
Ø Kutha M,
Ø Kudus,
Ø Jakarta,
Ø Saka jaman penjajahan Belanda tekan kamardikan.
b.
Wektu
-
Nalika awan
“Nalika awan Idroes Moeria bali, nggawa apalan bentuk-bentuk huruf abjad ing
njero sirahe, karo nggenjot sepedhane.” (kaca : 60)
-
Nalika wengi
“wengi iku Idroes Moeria ora bisa turu. Ing njaba udan, nadyan ta ing awan
mau padhang njingglang.”(kaca : 54)
c.
Sosial
Tokoh ana ing novel
iki saka kalangan wong sing urip ana ing kutha. Nanging ing sawijining dina
nglakoni perjalanan sing nglewati lan kudu ana ing kutha-kutha cilik iku. Bukti
prathelane ana ing ngisor iki :
“banjur, mbok simpen melathine?” (kaca 15).
“aku ngematne layar Blacberry, ana ing grup bbm deretan
pesen njedhul terus.” (kaca 38).
3.
Sudut Pandang
Sudut pandang ana ing novel “Gadis
Kretek” nggunakake sudhut pandhang wong eksternal
amarga nggunakake tembung genti wong ketelu.
4.
Amanat
Amanat sing arep dikandhake panyerat
yaiku nguduhake dayane wong wedok ana ing donya iki sing dikira namung
dikuwasani wong lanang thok babagan bisnis industri kretek.
Kaluwihan
Nonton cover ngarepe, meh kaya kisahe Roro Mendut lan
Pranacitra. Nanging sawise maca, jebule
novel iki luwih njlimet. Nganggo latar belakang sejarah, tradisi, suasana
politik, nganti kisah-kisah babagan katrisnan sing sederhana nanging jeru
maknane.
Crita
Gadis Kretek dituturake kanthi akeh Pov. Diwiwiti kanthi sudut pandhang tokoh
Lebas, salah sawijining putu Soejagad, banjur ana ing bab salebare sudut
pandang ganti dadi sudut pandang ketelu berbagai tokoh sahingga pamaca bisa
ngerti alur ceritane. Novel ngenani telung generasi iki nampilake macem-macem
karakterkanthi latar belakang pagesangan lan cara mikir sing madeg dhewe-dhewe.
lan penulis nguraiake kanthi lancar bab ngenani kretek tekan cara nggawene, saka
nglinting nganggo klobot (godhong jagung sing digaringake) banjur diisi mbako
campur cengkeh, nganggo klobot klembak menyan, lan akhire nggunakake papier (kaya
kertas bungkus campuran mbako). Ora lali proses nggawene rokok kanthi cara
manual sakambiyen tekan saiki malahan ditambahi kaya saus sing marakake rokok
kretek aromane luwih sedhap.
Nganti
dicritakake yen rokok uga didol ana ing tokoobat amaraga kandhungan cengkihe
sing bisa ngobati asma. Beda karo saiki sing malah bisa ngrusak kesehatan.
Biyen, ing Kudus ana Pak Haji Jamari. Gesang taun 1980-an.
Sawijining dina Pak Haji Jamari sesek napase, lan nggolek cara nglebokake woor (cengkeh) neng paru-parune. Dheknen ngrajang
cengkeh lan nyampurake karo mbako rajang sing dilinting nganggo klobot. Nalika
geni diempakake lan ngentekake lintingan kuwi, keprungu suwara kretek-kretek amarga
saka cengkeh rajangan kuwi mau. Iku asale rokok kretek. (hlm. 179)
Manfaat Isi Buku
Maca
Gadis Kretek, nggawe aku ngerti, yen jaman biyen kretek nduweni sipat universal lan ora ana gegayutane karo gender. Ora lanang ora wadon wis ora ana
bedane ngrokok utawa ora. Kebukti saka pagesangane Roemaisa sing adol kretek
nalika bojone dicidhuk ana ing Soerabaja, lan Dasiyah sing minangka bos Kretek
Gadis, amarga kuwi, barang mesthi kabeh kuwi padha njajal rokok. Bab kuwi uga nyethakake
yen rokok kuwi prodhuk universal.
Diskriminasi Gender malah kawiwitan
maneh nalika jaman orede baru. Malah okeh wong sing nyenengi kretek gaweyane
Dasiyah. Luwih-luwih bapakne. Momen nalika bapakne seneng banget karo kretek
anak gadhise njangkepi tema novel iki kanthi nuwansa trisna lan kaluwarga.
Detail setting diseratake
Ratih Kumala kanthi menarik, sing kayane wis ngalami riset sing dawa lan
ngati-ati. Wasan vintage sing meh sempurna
nggawekake aku mikir yen aku piknik ana ing jaman biyen lan nguthik-uthik
sejarah lan tradhisi masyarakate. Sanadyan temane kretek (rokok) novel iki uga nyritakake
sejarah nasional, amarga jarene perkembangan rokok bisa dadi tandha-tandhane sejarah
nasional, kayata merk lan iklane. Bahasane uga lugas, entheng, lan cendherung gojeg
dadi nduweni daya tarik dhewe. Novel iki dadi ora mboseni yen diwaca. Nyatane
iki wis kaping telune aku maca noveliki awit aku tuku telung sasi kwpungkur. Sanadyan
aku ora patek seneng karo rokok nanging yo asik wae ngerteni sejarah rokok ana
ing Indhonesia iki. Gabungan crita sing luwes, kebak maknane, lan pengetahuan uga twist-twist sing marake penasaran lan kaget
nggawekake aku ngrasa beja banget aku nemu novel iki. Kekurangane ora patek
akeh. Ya nek e wis pancen apik saka awal, kekurangane dadi ora paek tak gagas. Nanging
istilah-istilah basa inggrise luwih becik yen didokok footnote, ora nang mburi bab, supaya nggampangake
pamaca sing ora patek dhong basa inggris. Uga ana sithik typo ing kana kene lan uga ana sing kayane
jenengane tokoh kuwalik-walik. Kakeyan mbahas sejarah rokok kretek lan bagiyan
Idroes Muria dan Soejagad ketimbang sing liyane. Gadis Kretek malah porsine sithik. Sanadyan kaya
ngono, si gadhis mau kayane pancen pas diposisike minangka kunci pambuka
rahasia rikala jaman biyene. Sahingga secara kesuluruhan novel iki dadi salah
sawijining favorite aku lan luwes yen dikeki bintang 5.
Sugeng maca..
Posting Komentar untuk "RESENSI NOVEL GADIS KRETEK KARYA RATIH KUMALA"
Berkomentarlah dengan baik dan dengan menggunakan kata-kata yang sopan.