Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Widget HTML #1

KOHESI DAN KOHERENSI ANTARKALIMAT DALAM WACANA BERITA DI MAJALAH DJOKO LODANG

 

KOHESI DAN KOHERENSI ANTARKALIMAT DALAM WACANA BERITA DI MAJALAH DJOKO LODANG

 

Oleh:

Evi Wijayanti (2601413061/Rombel 2)

ABSTRAK

 Dalam sebuah wacana terdapat kohesi dan koherensi untuk membuat suatu keutuhan dan kepaduan. Di dalam makalah ini peneliti ingin mengkritisi sebuah wacana dalam berita di majalah djoko lodang. Data dalam penelitian ini berupa penggalan atau tuturan yang terdapat kohesi dan koherensi.

 Kohesi merupakan konsep makna yang mengacu pada hubungan makna di dalam suatu wacana. Hubungan itu terjadi dalam strata gramatikal dan leksikal tertentu. Berdasarkan pada penelitian yang telah dilakukan, terdapat empat jenis sarana kohesi gramatikal, dan tiga jenis sarana kohesi leksikal. Keempat jenis sarana kohesi gramatikal meliputi: (1) kohesi penunjukan, (2) kohesi penggantian, (3) kohesi pelesapan, dan (4) kohesi perangkaian. Sedangkan ketiga jenis sarana kohesi leksikal meliputi: (1) repetisi, (2) sinonimi, dan (3) antonimi. Dibawah ini akan dipaparkan keempat jenis kohesi gramatikal dan ketiga jenis kohesi leksikal.

Sedangkan koherensi tersebut adalah (1) koherensi penambahan, (2) koherensi perlawanan, (3) koherensi penekanan, (4) koherensi perturutan, (5) koherensi sebab–akibat, (6) koherensi waktu, dan (7) koherensi penjelasan.

Kata kunci: kohesi, koherensi, wacana berita

1.1   Latar Belakang

Wacana (Kridalaksana, 1978) adalah satuan bahasa terlengkap dan merupakan satuan gramatikal tertinggi atau terbesar dalam hirarki gramatikal. Namun, dalam realisasinya wacana dapat berupa karangan yang utuh (novel, buku, seri ensiklopedia, dan sebagainya),  Paragraph, kalimat, frase, bahkan kata yang membawa amanat lengkap.

Wacana di dalam berita harus memiliki sebuah satu kesatuan yang dipandang dari segi bentuk dan segi maknanya. Berita yang benar haruslah ditulis dengan sistematis, koheren, penyajiannya teratur, lengkap dengan semua situasi pendukungnya. Dalam sebuah berita juga harus memiliki topic dan tema yang jelas, sehingga tidak melenceng dari topic.   

Untuk mendapatkan kepercayaan dari pembaca, sebuah berita harus ditulis sesuai fakta yang ada, tidak ada dilebih-lebihkan atau dikurang-kurangi. Penting sekali keakuratan dan teknik membuat sebuah berita agar lebih mudah untuk dipahami dan tidak menimbulkan makna ganda. Peneliti di sini tertarik sekali untuk mengkritisi sebuah berita di dalam majalah …., peneliti akan mencari yang berhubungan dengan aspek-aspek dalam sebuah wacana.

1.2  Rumusan Masalah

Berdasarkan latar belakang di atas, permasalahan dalam penelitian ini adalah sebagai berikut.

1. Bagaimana kohesi antarkalimat dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang?

2. Bagaimana koherensi antarkalimat dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang?

 

1.3  Pembahasan

Ruwat Rawat Borobudur ke XII – 2015

       Candhi Borobudur mujudake situs sejarah peradaban. Nanging laras karo mekar ngrembakane jaman, jejere Candhi Borobudur sing dadi objek pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge. Masarakat ing sakubenge Candhi Borobudur sing sadurunge wis duwe adat, tradhisi lan kabudayan, saiki wis wiwit ilang. Masarakat ora mangerteni maneh lan ora kenal karo adat istiadat, budaya apadene tradhisi duweke dhewe sing kudune dadi khasanah budaya sing gedhe ajine. Anane pangaribawa budaya-budaya saka njaba banget kuwat ngesuk lan mangaribawani owah-owahan panguripane masarakat. Bab iki sing dadi prekara wigati lan banget mrihatinake.

     Sabanjure kabeberake, ing perangan liya kalangan birokrasi sangsaya angel mahami kepriye alam pikirane para seniman, sutresna seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi amrih lestarine tradhisi, budaya warisan leluhur. Sutresna seni lan tradhisi asring dianggep ora prosedural lan dianggep asring tumindak sing aneh–aneh. Kamangka sakarone duwe jejibahan wigati sajrone mbangun lan nguri-uri seni, tradhisi lan budaya.

     Saengga, antisipasi lan kekarepan kanggo njaga lan mbangun kabudayan kudu tetep dadi punjere pambangunan peradaban bangsa. Masarakat lan Pemerintah kudu sangsaya kritis lan kreatif sajrone nyamektakake lan ngayahi strategi, supaya sakarone (masarakat lan pemerintah) bisa mapanake kabudayan bangsa  dadi punjere kawigaten donya.

      Magepokan karo kegiyatan “Ruwat Rawat Borobudur”, Sucoro ngandharake, “ruwat” minangka laku budaya sing tundhone tumuju marang pepadhang lan pemahaman ing bab urip lan panguripan. Ruwat mujudake piwulang kanggo luwih mangerteni watak utawa karakter jiwane manungsa, minangka pepadhange batin tumrap sing bisa rumangsa lan mahami kahanan urip sing duwe makna.

     Kegiyatan iki kanthi gegayuhan kanggo nguwatake kawasan Borobudur minangka salah sijine “destinasi wisata”. Uga kaajab Candhi Borobudur lan sakubenge dadi papan jujugan wisata donya, lan masarakat Borobudur bisa duwe kawruh, dadi kader pariwisata sing lantip lan duwe pamawas sing luwih wicaksana sajrone tumindak kanggo ngadhepi mekar-ngrembakane kahanan sing bakal teka laras karo pelestarian lan pemanfaatan potensi Candhi Borobudur minangka warisan budaya

      Ruwat Rawat Borobudur ka XII taun 2015 iki kanthi tema, “Pusaka Budaya untuk Anak Bangsa”. Tema iki duwe makna supaya generasi mudha ora lali marang tradhisi lan budaya lokal. Acara iki diayahi dening Paguyuban Pecinta Seni dan Budaya Borobudur, “Warung Info Jagad Cleguk”. Kegiyatan iki ing antarane duwe tujuan kanggo mekarake pemahaman substansial marang pengetan ‘Hari Pusaka Budaya Dunia,’ nuwuhake kesadharan generasi mudha marang khasanah Pusaka Budaya Dunia, nuwuhake kesadaran marang akehe kabudayan lan kahanan sakubenge, Konservasi Nasional, lan mekarake kuwalitas destinasi wisata ing Kawasan Borobudur lan sakiwa-tengene (Merapi lan Menoreh).

     Ruwat Rawat Borobudur ke XII – 2015 dibukak dening Direktur Jendral Kebudayaan, Prof. Kacung Maridjan, Ph.D., rikala tanggal 18 April 2015 ing Taman Lumbini Taman Wisata Candi Borobudur, lan katutup dening Direktur Pelestarian Cagar Budaya dan Permuseuman, Dr. Harry Widianto makili Dirjen Kebudayaan. Sawernane kegiyatan ing rerangken Ruwat Rawat Borobudur ka XII sing digelar kayata, Jelajah Pusaka bebarengan karo Remaja Pariwisata Kreatif,  Festival Seni lan Budaya Rakyat, Festival Tradhisi Sedhekah Pundhen, Ritual Sedhekah Kedhung Winong. Kegiyatan liyane yaiku Sarasehan Seni lan Budaya, Workshop Seni, Tradhisi lan Budaya Lokal Borobudur, Pameran Foto lan Orasi Kebudayaan.

Dr. Harry Widianto mratelakake, piyambake banget aweh apresiasi marang kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur iki sing wis diayahi luwih saka sepuluh taun dening masarakat sutresna lan pelestari seni lan budaya ing Borobudur. Ana ing kegiyatan iki diadani festival kesenian rakyat minangka upaya nguri-uri lan mekar-ngrembakake kesenian rakyat.

      Dene Bambang Sadono, anggota Dewan Perwakilan Daerah Republik Indonesia wakil saka Propinsi Jawa Tengah  mratelakake, minangka anggota DPD RI piyambake banget nyengkuyung anane kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur sing digelar para seniman sarta masarakat sutresna lan pelestari seni lan budaya ing Borobudur iki. Piyambake ngandharake, wektu iki pemerintah durung akeh tumindak marang kesenian. Saengga, saiki DPD RI lagi ngusulake Rancangan Undang Undang Perlindungan Bahasa dan Kesenian Daerah.

        Sajrone acara panutupan Ruwat Rawat Borobudur ka XII – 2015 iki digelar Joged Kidung Karmawibangga, pagelaran tari denjing penyaji sing paling apik, lan maringake trophy marang para juara festival kesenian rakyat. Ing kalodhangan iki Sucoro ngepyakake buku karyane sing asesirah “Bumi Karma Borobudur”. Buku otobiografi Sucoro mau magepokan karo anane Candi Borobudur iki minangka karyane sing kapindho. Sadurunge nate nyerat buku asesirah “Dari Luar Pagar Taman Borobudur”. Acara panutupan iki uga dirawuhi saweneh pejabat. Acara panutupan Ruwat Rawat Borobudur ka XII – 2015 iki dipungkasi kanthi Kirab Budaya tumuju menyang plataran Candhi Borobudur sing sinartan ora kurang saka 81 kelompok kesenian ing tlatah Borobudur lan sakubenge sarta saka dhaerah liyane. Acara iki banget narik kawigaten para wisatawan domestik lan wisatawan mancanegara sing kapinujon teka ing Candhi Borobudur. ***

 

   Pembahasan Pemakaian Kohesi Antarkalimat dalam Wacana Berita di Majalah Djoko Lodang

 

Kohesi Penunjukan

Dalam kohesi ini terdapat dua unsur yang terlibat yaitu unsur tertunjuk dan unsur penunjuk. Kedua unsur tersebut harus mengacu pada referen yang sama.

(1)   Anane pangaribawa budaya-budaya saka njaba banget kuwat ngesuk lan mangaribawani owah-owahan panguripane masarakat. Bab iki sing dadi prekara wigati lan banget mrihatinake.

(2)   Sekularisasi jejere Candhi Borobudur kanthi andadekake candhi iki mung minangka komoditi pariwisata kanthi ngiwakake dimensi liyane.

(3)    Ruwat mujudake piwulang kanggo luwih mangerteni watak utawa karakter jiwane manungsa, minangka pepadhange batin tumrap sing bisa rumangsa lan mahami kahanan urip sing duwe makna. Kegiyatan iki kanthi gegayuhan kanggo nguwatake kawasan Borobudur minangka salah sijine “destinasi wisata”.

Sebagai unsur penunjuk kata iki ‘ini’ juga merupakan pengulangan dari unsur yang ditunjuk dan posisinya selalu berada di belakang kata atau frasa nominal.

 

Kohesi Penggantian

Di bawah ini terdapat beberapa contoh penggalan-penggalan teks yang kalimat-kalimatnya mengandung kohesi penggantian.

 

a.      Kata Ganti Persona Sebagai Penanda Kohesi Pengganti

(1) Dr. Harry Widianto mratelakake, piyambake banget aweh apresiasi marang kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur iki sing wis diayahi luwih saka sepuluh taun dening masarakat sutresna lan pelestari seni lan budaya ing Borobudur.

Pada contoh (1) kata piyambake berfungsi untuk menggantikan Dr. Harry Widianto.

 

b.      Klitika-e Sebagai Kohesi Penggantian

(1) Candhi Borobudur sing dadi objek pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge.

(2) Ing kalodhangan iki Sucoro ngepyakake buku karyane sing asesirah “Bumi Karma Borobudur”. Buku otobiografi Sucoro mau magepokan karo anane Candi Borobudur iki minangka karyane sing kapindho.

Amarga ora bisa diselaki maneh yen Candhi Borobudur bakal dadi papan patemone sawernane dimensi kaperluan.

 (3) Sutresna seni lan tradhisi asring dianggep ora prosedural lan dianggep asring tumindak sing aneh–aneh. Kamangka sakarone duwe jejibahan wigati sajrone mbangun lan nguri-uri seni, tradhisi lan budaya.

 

Pada contoh (1) kata saubenge berfungsi untuk menggantikan kata Candi Borubudor, lalu pada contoh (2) kata karyane berfungsi untuk menggantikan Sucoro. Dan contoh (3) kata sakarone berfungsi untuk menggantikan kata Sutresna seni lan tradhisi.

 

Kohesi Pelesapan

 Pelesapan adalah kohesi gramatikal yang berupa penghilangan atau pelesapan unsur kalimat yang telah disebutkan sebelumnya. Walaupun

(1)   Masarakat ora mangerteni maneh lan ora kenal karo adat istiadat, budaya apadene tradhisi duweke dhewe sing kudune Ф dadi khasanah budaya sing gedhe ajine.

Pada contoh (1) pada kata kudune dan kata dadi di situ pembaca bisa mengartikan apa yang sesungguhnya dan kata tersebut juga bisa ditambahi kata adat istiadat di tengah-tengahnya. Tetapi kata tersebut dilesapkan untuk mengefektifkan.

 

Kohesi Perangkaian

Di bawah ini disebutkan beberapa contoh penggalan teks yang kalimat-kalimatnya diikat oleh kohesi perangkaian:

(1)   Candhi Borobudur mujudake situs sejarah peradaban. Nanging laras karo mekar ngrembakane jaman, jejere Candhi Borobudur sing dadi objek pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge.

(2)   Kita ora kepengin bab iki nyuda ajine sejarah peradaban lan ajine reflektif panguripan sarta budaya masarakat sing tuwuh lan mekar ngrembaka ing sakubenge Candhi Borobudur,” pratelane Sucoro, Ketua Paguyuban Pecinta dan Pelestari Seni Budaya Borobudur sing uga Ketua LSM ‘Warung Info Jagad Cleguk Borobudur’. Sabanjure kabeberake, ing perangan liya kalangan birokrasi sangsaya angel mahami kepriye alam pikirane para seniman, sutresna seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi amrih lestarine tradhisi, budaya warisan leluhur.

 Pada contoh (1) terdiri dari dua kalimat yang dirangkaikan oleh penanda hubungan nanging ‘namun’. Kata nanging ‘namun’ pada awal kalimat kedua selain memiliki fungsi sebagai penanda kohesi perangkaian, juga merupakan penanda koherensi perurutan. Dan pada contoh (2) terdapat 2 kalimat, dan pada kalimat kedua terdapat kata sebanjure yang berfungsi sebagai kohesi perangkaian.

 

Kohesi Leksikal 

Kohesi leksikal adalah kohesi yang disebabkan karena adanya kata-kata yang secara leksikal memiliki pertalian atau dengan kata lain kata-kata yang memiliki hubungan arti, baik memiliki maupun tidak memiliki hubungan bentuk. Kata-kata yang memiliki hubungan leksikal tersebut merupakan penanda kohesi leksikal. Dalam berita di majalah Djoko Lodang Kohesi leksikal dapat dibagi menjadi repetisi (pengulangan), sinonimi, dan antonimi.

 

a.      Repetisi (Pengulangan)

Pengulangan merupakan jenis kohesi leksikal yang berwujud pengulangan unsur yang telah disebutkan sebelumnya. Berikut contoh dan analisis wacana yang mengandung repetisi.

(1)   Candhi Borobudur mujudake situs sejarah peradaban. Nanging laras karo mekar ngrembakane jaman, jejere Candhi Borobudur sing dadi objek pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge. Masarakat ing sakubenge Candhi Borobudur sing sadurunge wis duwe adat, tradhisi lan kabudayan, saiki wis wiwit ilang.

(2)   Sutresna seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi amrih lestarine tradhisi, budaya warisan leluhur. Sutresna seni lan tradhisi asring dianggep ora prosedural lan dianggep asring tumindak sing aneh–aneh.

(3)   Dene Bambang Sadono, anggota Dewan Perwakilan Daerah Republik Indonesia wakil saka Propinsi Jawa Tengah  mratelakake, minangka anggota DPD RI piyambake banget nyengkuyung anane kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur sing digelar para seniman sarta masarakat sutresna lan pelestari seni lan budaya ing Borobudur iki. Piyambake ngandharake, wektu iki pemerintah durung akeh tumindak marang kesenian.

Pada contoh (1) di atas tampak bahwa pengulangan frasa Candi Borobudur. Frasa candi borobudur yang terdapat pada kalimat pertama diulang pada kalimat kedua. Lalu contoh (2) tampak pengulangan kata Sutresna seni lan budaya yang terdapat pada kalimat pertama juga diulang pada kalimat kedua. Dan pada contoh (3) terdapat kata piyambake pada kalimat pertama dan diulang pada kalimat ketiga.

 

Pemakaian Koherensi Antarkalimat dalam Wacana Beritadi Majalah Djoko Lodang

 

Koherensi Penambahan

Koherensi penambahan adalah koherensi yang terbentuk karena adanya kalimat yang menyatakan hal, peristiwa atau keadaan lain di luar dari yang telah dinyatakan pada kalimat sebelumnya.

(1)   Kita ora kepengin bab iki nyuda ajine sejarah peradaban lan ajine reflektif panguripan sarta budaya masarakat sing tuwuh lan mekar ngrembaka ing sakubenge Candhi Borobudur,” pratelane Sucoro, Ketua Paguyuban Pecinta dan Pelestari Seni Budaya Borobudur sing uga Ketua LSM ‘Warung Info Jagad Cleguk Borobudur’

(2)   Kegiyatan iki kanthi gegayuhan kanggo nguwatake kawasan Borobudur minangka salah sijine “destinasi wisata”. Uga kaajab Candhi Borobudur lan sakubenge dadi papan jujugan wisata donya, lan masarakat Borobudur bisa duwe kawruh, dadi kader pariwisata sing lantip lan duwe pamawas sing luwih wicaksana sajrone tumindak kanggo ngadhepi mekar-ngrembakane kahanan sing bakal teka laras karo pelestarian lan pemanfaatan potensi Candhi Borobudur minangka warisan budaya.

(3)   Ana ing kegiyatan iki diadani festival kesenian rakyat minangka upaya nguri-uri lan mekar-ngrembakake kesenian rakyat.

 

Pada contoh (1) (2) (3) digunakan penanda koherensi uga dan lan yang terletak pada kalimat kedua. Apa yang dinyatakan pada kalimat kedua ditambahkan pada apa yang dinyatakan pada kalimat pertama.

Koherensi perturutan

 Koherensi perturutan adalah koherensi yang terbentuk karena adanya kalimat-kalimat yang memngungkapkan peristiwa-peristiwa, keadaan, atau perbuatan yang secara berturut-turut terjadi atau dilakukan. Dibawah ini terdapat beberapa contoh yang menunjukan adanya koherensi perturutan.

(1)   Sabanjure kabeberake, ing perangan liya kalangan birokrasi sangsaya angel mahami kepriye alam pikirane para seniman, sutresna seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi amrih lestarine tradhisi, budaya warisan leluhur.

Pada contoh (1) kalimat ketiga berkoherensi perturutan yang koherensinya ditandai dengan penanda hubungan sabanjure ‘kemudian’.

Koherensi Sebab-akibat

 Koherensi sebab akibat merupakan koherensi yang terbentuk karena adanya kalimat yang memberikan penjelasan tentang sebab atau alasan terjadinya sesuatu yang dinyatakan dalam kalimat lainnya. Di bawah ini terdapat beberapa contoh penggalan teks  yang berkoherensi sebab-akibat.

 

Koherensi Waktu

 Koherensi waktu merupakan koherensi yang terbentuknya karena adanya kalimat yang satu menyatakan waktu yang terjadi atau batas waktu permulaan terjadinya peristiwa atau perbuatan yang dinyatakan pada kalimat yang lain.Misalnya:

(1)   Piyambake ngandharake, wektu iki pemerintah durung akeh tumindak marang kesenian.

Pada contoh (58) terdiri dari dua kalimat yang berkoherensi waktu dan koherensinya ditandai dengan penanda hubungan wektu iku ‘waktu itu’.

Koherensi Penjelasan

Di bawah ini terdapat beberapa contoh penggalan teks yang kalimat-kalimatnya berkoherensi penjelasan.

(1)   Kegiyatan iki ing antarane duwe tujuan kanggo mekarake pemahaman substansial marang pengetan ‘Hari Pusaka Budaya Dunia,’ nuwuhake kesadharan generasi mudha marang khasanah Pusaka Budaya Dunia, nuwuhake kesadaran marang akehe kabudayan lan kahanan sakubenge, Konservasi Nasional, lan mekarake kuwalitas destinasi wisata ing Kawasan Borobudur lan sakiwa-tengene (Merapi lan Menoreh).

(2)   Sawernane kegiyatan ing rerangken Ruwat Rawat Borobudur ka XII sing digelar kayata, Jelajah Pusaka bebarengan karo Remaja Pariwisata Kreatif,  Festival Seni lan Budaya Rakyat, Festival Tradhisi Sedhekah Pundhen, Ritual Sedhekah Kedhung Winong. Kegiyatan liyane yaiku Sarasehan Seni lan Budaya, Workshop Seni, Tradhisi lan Budaya Lokal Borobudur, Pameran Foto lan Orasi Kebudayaan.

Kalimat-kalimat pada contoh (1) memiliki koherensi penjelasan yang berupa keterangan lebih lanjut. Pada kalimat pertama dikemukakan bahwa tujuan dari kegiatan tersebut di antaranya adalah menumbuhkan kesadaran generasi kepada kahasanah Pusaka Budaya Dunia, menumbuhkan kesadaran terhadap budaya, Konservasi Nasional, lan mengembangkan kualitas destinasi wisata di Kawasan Borobudur dan kiri tangannya.

Kalimat-kalimat pada contoh (2)  memiliki koherensi penjelasan yang berupa keterangan lebih lanjut.

1.4  Simpulan

Berdasarkan hasil penelitian mengenai kohesi dan koherensi antarkalimat dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang, dapat disimpulkan bahwa:

   Jenis-jenis kohesi antarkalimat yang ditemukan dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang adalah sebagai berikut.

1. Kohesi penunjukan: iki , iku ‘itu’, kuwi ‘itu’,

2. Kohesi penggantian: kata ganti persona piyambake   

3. Kohesi perangkaian: nanging ‘namun   ’, nalika ‘ketika’, sebab‘s sabanjure ‘

5. Kohesi pengulangan:

7.  Antonimi: mudharat>< manfaat, mundur>< maju, tiwas>< slamet,

murid>< guru.

Seperti halnya dengan jenis-jenis kohesi, jenis-jenis koherensi kalimat yang digunakan dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang sebagai berikut.

Koherensi penambahan: uga, Koherensi perlawanan: nanging, Koherensi perturutan: sabanjure, Koherensi sebab-akibat: sebab, Koherensi waktu: wektu iku, Koherensi penjelasan: Koherensi penjelasan penjabarannya berupa keterangan lebih lanjut.  

Posting Komentar untuk " KOHESI DAN KOHERENSI ANTARKALIMAT DALAM WACANA BERITA DI MAJALAH DJOKO LODANG"