KOHESI DAN KOHERENSI ANTARKALIMAT DALAM WACANA BERITA DI MAJALAH DJOKO LODANG
KOHESI
DAN KOHERENSI ANTARKALIMAT DALAM WACANA BERITA DI MAJALAH DJOKO LODANG
Oleh:
Evi
Wijayanti (2601413061/Rombel 2)
ABSTRAK
Dalam sebuah wacana terdapat kohesi dan
koherensi untuk membuat suatu keutuhan dan kepaduan. Di dalam makalah ini
peneliti ingin mengkritisi sebuah wacana dalam berita di majalah djoko lodang.
Data dalam penelitian ini berupa penggalan atau tuturan yang terdapat kohesi
dan koherensi.
Kohesi merupakan konsep makna yang mengacu
pada hubungan makna di dalam suatu wacana. Hubungan itu terjadi dalam strata
gramatikal dan leksikal tertentu. Berdasarkan pada penelitian yang telah
dilakukan, terdapat empat jenis sarana kohesi gramatikal, dan tiga jenis sarana
kohesi leksikal. Keempat jenis sarana kohesi gramatikal meliputi: (1) kohesi
penunjukan, (2) kohesi penggantian, (3) kohesi pelesapan, dan (4) kohesi
perangkaian. Sedangkan ketiga jenis sarana kohesi leksikal meliputi: (1)
repetisi, (2) sinonimi, dan (3) antonimi. Dibawah ini akan dipaparkan keempat
jenis kohesi gramatikal dan ketiga jenis kohesi leksikal.
Sedangkan koherensi tersebut adalah
(1) koherensi penambahan, (2) koherensi perlawanan, (3) koherensi penekanan,
(4) koherensi perturutan, (5) koherensi sebab–akibat, (6) koherensi waktu, dan
(7) koherensi penjelasan.
Kata kunci: kohesi, koherensi, wacana berita
1.1 Latar Belakang
Wacana
(Kridalaksana, 1978) adalah satuan bahasa terlengkap dan merupakan satuan
gramatikal tertinggi atau terbesar dalam hirarki gramatikal. Namun, dalam
realisasinya wacana dapat berupa karangan yang utuh (novel, buku, seri
ensiklopedia, dan sebagainya),
Paragraph, kalimat, frase, bahkan kata yang membawa amanat lengkap.
Wacana
di dalam berita harus memiliki sebuah satu kesatuan yang dipandang dari segi
bentuk dan segi maknanya. Berita yang benar haruslah ditulis dengan sistematis,
koheren, penyajiannya teratur, lengkap dengan semua situasi pendukungnya. Dalam
sebuah berita juga harus memiliki topic dan tema yang jelas, sehingga tidak
melenceng dari topic.
Untuk
mendapatkan kepercayaan dari pembaca, sebuah berita harus ditulis sesuai fakta
yang ada, tidak ada dilebih-lebihkan atau dikurang-kurangi. Penting sekali
keakuratan dan teknik membuat sebuah berita agar lebih mudah untuk dipahami dan
tidak menimbulkan makna ganda. Peneliti di sini tertarik sekali untuk
mengkritisi sebuah berita di dalam majalah …., peneliti akan mencari yang
berhubungan dengan aspek-aspek dalam sebuah wacana.
1.2 Rumusan Masalah
Berdasarkan latar belakang di atas, permasalahan
dalam penelitian ini adalah sebagai berikut.
1.
Bagaimana kohesi antarkalimat dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang?
2.
Bagaimana koherensi antarkalimat dalam wacana berita di majalah Djoko Lodang?
1.3 Pembahasan
Ruwat
Rawat Borobudur ke XII – 2015
Candhi Borobudur mujudake situs sejarah peradaban. Nanging laras karo
mekar ngrembakane jaman, jejere Candhi Borobudur sing dadi objek pariwisata
wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge. Masarakat ing sakubenge
Candhi Borobudur sing sadurunge wis duwe adat, tradhisi lan kabudayan, saiki
wis wiwit ilang. Masarakat ora mangerteni maneh lan ora kenal karo adat
istiadat, budaya apadene tradhisi duweke dhewe sing kudune dadi khasanah
budaya sing gedhe ajine. Anane pangaribawa budaya-budaya saka njaba banget
kuwat ngesuk lan mangaribawani owah-owahan panguripane masarakat. Bab iki
sing dadi prekara wigati lan banget mrihatinake.
Sabanjure kabeberake, ing perangan liya kalangan birokrasi sangsaya
angel mahami kepriye alam pikirane para seniman, sutresna seni lan budaya
sarta masarakat sing tansah ngudi amrih lestarine tradhisi, budaya warisan
leluhur. Sutresna seni lan tradhisi asring dianggep ora prosedural lan
dianggep asring tumindak sing aneh–aneh. Kamangka sakarone duwe jejibahan
wigati sajrone mbangun lan nguri-uri seni, tradhisi lan budaya.
Saengga, antisipasi lan kekarepan kanggo njaga lan mbangun kabudayan
kudu tetep dadi punjere pambangunan peradaban bangsa. Masarakat lan
Pemerintah kudu sangsaya kritis lan kreatif sajrone nyamektakake lan ngayahi
strategi, supaya sakarone (masarakat lan pemerintah) bisa mapanake kabudayan
bangsa dadi punjere kawigaten donya.
Magepokan karo kegiyatan “Ruwat Rawat Borobudur”, Sucoro ngandharake,
“ruwat” minangka laku budaya sing tundhone tumuju marang pepadhang lan
pemahaman ing bab urip lan panguripan. Ruwat mujudake piwulang kanggo luwih
mangerteni watak utawa karakter jiwane manungsa, minangka pepadhange batin
tumrap sing bisa rumangsa lan mahami kahanan urip sing duwe makna.
Kegiyatan iki kanthi gegayuhan kanggo nguwatake kawasan Borobudur
minangka salah sijine “destinasi wisata”. Uga kaajab Candhi Borobudur lan
sakubenge dadi papan jujugan wisata donya, lan masarakat Borobudur bisa duwe
kawruh, dadi kader pariwisata sing lantip lan duwe pamawas sing luwih
wicaksana sajrone tumindak kanggo ngadhepi mekar-ngrembakane kahanan sing
bakal teka laras karo pelestarian lan pemanfaatan potensi Candhi Borobudur
minangka warisan budaya
Ruwat Rawat Borobudur ka XII taun 2015 iki kanthi tema, “Pusaka Budaya
untuk Anak Bangsa”. Tema iki duwe makna supaya generasi mudha ora lali marang
tradhisi lan budaya lokal. Acara iki diayahi dening Paguyuban Pecinta Seni
dan Budaya Borobudur, “Warung Info Jagad Cleguk”. Kegiyatan iki ing antarane
duwe tujuan kanggo mekarake pemahaman substansial marang pengetan ‘Hari
Pusaka Budaya Dunia,’ nuwuhake kesadharan generasi mudha marang khasanah
Pusaka Budaya Dunia, nuwuhake kesadaran marang akehe kabudayan lan kahanan
sakubenge, Konservasi Nasional, lan mekarake kuwalitas destinasi wisata ing
Kawasan Borobudur lan sakiwa-tengene (Merapi lan Menoreh).
Ruwat Rawat Borobudur ke XII – 2015 dibukak dening Direktur Jendral
Kebudayaan, Prof. Kacung Maridjan, Ph.D., rikala tanggal 18 April 2015 ing
Taman Lumbini Taman Wisata Candi Borobudur, lan katutup dening Direktur
Pelestarian Cagar Budaya dan Permuseuman, Dr. Harry Widianto makili Dirjen
Kebudayaan. Sawernane kegiyatan ing rerangken Ruwat Rawat Borobudur ka XII
sing digelar kayata, Jelajah Pusaka bebarengan karo Remaja Pariwisata
Kreatif, Festival Seni lan Budaya Rakyat, Festival Tradhisi Sedhekah
Pundhen, Ritual Sedhekah Kedhung Winong. Kegiyatan liyane yaiku Sarasehan
Seni lan Budaya, Workshop Seni, Tradhisi lan Budaya Lokal Borobudur, Pameran
Foto lan Orasi Kebudayaan. Dr. Harry Widianto mratelakake,
piyambake banget aweh apresiasi marang kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur iki
sing wis diayahi luwih saka sepuluh taun dening masarakat sutresna lan
pelestari seni lan budaya ing Borobudur. Ana ing kegiyatan iki diadani
festival kesenian rakyat minangka upaya nguri-uri lan mekar-ngrembakake
kesenian rakyat.
Dene Bambang Sadono, anggota Dewan Perwakilan Daerah Republik
Indonesia wakil saka Propinsi Jawa Tengah mratelakake, minangka anggota
DPD RI piyambake banget nyengkuyung anane kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur
sing digelar para seniman sarta masarakat sutresna lan pelestari seni lan
budaya ing Borobudur iki. Piyambake ngandharake, wektu iki pemerintah durung
akeh tumindak marang kesenian. Saengga, saiki DPD RI lagi ngusulake Rancangan
Undang Undang Perlindungan Bahasa dan Kesenian Daerah.
Sajrone acara panutupan Ruwat Rawat Borobudur ka XII – 2015 iki
digelar Joged Kidung Karmawibangga, pagelaran tari denjing penyaji sing
paling apik, lan maringake trophy marang para juara festival kesenian rakyat.
Ing kalodhangan iki Sucoro ngepyakake buku karyane sing asesirah “Bumi Karma
Borobudur”. Buku otobiografi Sucoro mau magepokan karo anane Candi Borobudur
iki minangka karyane sing kapindho. Sadurunge nate nyerat buku asesirah “Dari
Luar Pagar Taman Borobudur”. Acara panutupan iki uga dirawuhi saweneh
pejabat. Acara panutupan Ruwat Rawat Borobudur ka XII – 2015 iki dipungkasi
kanthi Kirab Budaya tumuju menyang plataran Candhi Borobudur sing sinartan
ora kurang saka 81 kelompok kesenian ing tlatah Borobudur lan sakubenge sarta
saka dhaerah liyane. Acara iki banget narik kawigaten para wisatawan domestik
lan wisatawan mancanegara sing kapinujon teka ing Candhi Borobudur. *** |
Pembahasan Pemakaian Kohesi
Antarkalimat dalam Wacana Berita di Majalah Djoko Lodang
Kohesi Penunjukan
Dalam kohesi ini terdapat dua unsur yang
terlibat yaitu unsur tertunjuk dan unsur penunjuk. Kedua unsur tersebut harus
mengacu pada referen yang sama.
(1) Anane pangaribawa budaya-budaya
saka njaba banget kuwat ngesuk lan mangaribawani owah-owahan panguripane
masarakat. Bab iki sing dadi prekara
wigati lan banget mrihatinake.
(2)
Sekularisasi
jejere Candhi Borobudur kanthi andadekake candhi iki mung minangka komoditi pariwisata kanthi ngiwakake dimensi
liyane.
(3) Ruwat
mujudake piwulang kanggo luwih mangerteni watak utawa karakter jiwane manungsa,
minangka pepadhange batin tumrap sing bisa rumangsa lan mahami kahanan urip
sing duwe makna. Kegiyatan iki
kanthi gegayuhan kanggo nguwatake kawasan Borobudur minangka salah sijine
“destinasi wisata”.
Sebagai unsur penunjuk kata iki
‘ini’ juga merupakan pengulangan dari unsur yang ditunjuk dan posisinya selalu
berada di belakang kata atau frasa nominal.
Kohesi Penggantian
Di
bawah ini terdapat beberapa contoh penggalan-penggalan teks yang
kalimat-kalimatnya mengandung kohesi penggantian.
a. Kata Ganti Persona Sebagai Penanda
Kohesi Pengganti
(1) Dr. Harry Widianto
mratelakake, piyambake banget aweh
apresiasi marang kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur iki sing wis diayahi luwih
saka sepuluh taun dening masarakat sutresna lan pelestari seni lan budaya ing
Borobudur.
Pada
contoh (1) kata piyambake berfungsi
untuk menggantikan Dr. Harry Widianto.
b. Klitika-e Sebagai Kohesi
Penggantian
(1) Candhi Borobudur
sing dadi objek pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge.
(2) Ing kalodhangan iki
Sucoro ngepyakake buku karyane sing
asesirah “Bumi Karma Borobudur”. Buku otobiografi Sucoro mau magepokan karo
anane Candi Borobudur iki minangka karyane
sing kapindho.
Amarga ora bisa
diselaki maneh yen Candhi Borobudur bakal dadi papan patemone sawernane dimensi
kaperluan.
(3) Sutresna seni lan tradhisi asring dianggep
ora prosedural lan dianggep asring tumindak sing aneh–aneh. Kamangka sakarone duwe jejibahan wigati sajrone
mbangun lan nguri-uri seni, tradhisi lan budaya.
Pada
contoh (1) kata saubenge berfungsi
untuk menggantikan kata Candi Borubudor, lalu pada contoh (2) kata karyane berfungsi untuk menggantikan
Sucoro. Dan contoh (3) kata sakarone berfungsi
untuk menggantikan kata Sutresna seni lan tradhisi.
Kohesi
Pelesapan
Pelesapan adalah kohesi gramatikal yang berupa
penghilangan atau pelesapan unsur kalimat yang telah disebutkan sebelumnya.
Walaupun
(1) Masarakat ora mangerteni maneh lan
ora kenal karo adat istiadat, budaya apadene tradhisi duweke dhewe sing kudune
Ф dadi khasanah budaya sing gedhe ajine.
Pada
contoh (1) pada kata kudune dan kata dadi di situ pembaca bisa mengartikan
apa yang sesungguhnya dan kata tersebut juga bisa ditambahi kata adat istiadat di tengah-tengahnya.
Tetapi kata tersebut dilesapkan untuk mengefektifkan.
Kohesi Perangkaian
Di
bawah ini disebutkan beberapa contoh penggalan teks yang kalimat-kalimatnya
diikat oleh kohesi perangkaian:
(1) Candhi Borobudur mujudake situs
sejarah peradaban. Nanging laras
karo mekar ngrembakane jaman, jejere Candhi Borobudur sing dadi objek
pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge.
(2)
Kita
ora kepengin bab iki nyuda ajine sejarah peradaban lan ajine reflektif
panguripan sarta budaya masarakat sing tuwuh lan mekar ngrembaka ing sakubenge
Candhi Borobudur,” pratelane Sucoro, Ketua Paguyuban Pecinta dan Pelestari Seni
Budaya Borobudur sing uga Ketua LSM ‘Warung Info Jagad Cleguk Borobudur’.
Sabanjure kabeberake, ing perangan liya kalangan
birokrasi sangsaya angel mahami kepriye alam pikirane para seniman, sutresna
seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi amrih lestarine tradhisi,
budaya warisan leluhur.
Pada contoh (1) terdiri dari dua kalimat yang
dirangkaikan oleh penanda hubungan nanging ‘namun’. Kata nanging ‘namun’ pada
awal kalimat kedua selain memiliki fungsi sebagai penanda kohesi perangkaian,
juga merupakan penanda koherensi perurutan. Dan pada contoh (2) terdapat 2
kalimat, dan pada kalimat kedua terdapat kata sebanjure yang berfungsi sebagai kohesi perangkaian.
Kohesi Leksikal
Kohesi
leksikal adalah kohesi yang disebabkan karena adanya kata-kata yang secara
leksikal memiliki pertalian atau dengan kata lain kata-kata yang memiliki
hubungan arti, baik memiliki maupun tidak memiliki hubungan bentuk. Kata-kata
yang memiliki hubungan leksikal tersebut merupakan penanda kohesi leksikal.
Dalam berita di majalah Djoko Lodang Kohesi leksikal dapat dibagi menjadi
repetisi (pengulangan), sinonimi, dan antonimi.
a. Repetisi (Pengulangan)
Pengulangan
merupakan jenis kohesi leksikal yang berwujud pengulangan unsur yang telah
disebutkan sebelumnya. Berikut contoh dan analisis wacana yang mengandung
repetisi.
(1) Candhi
Borobudur
mujudake situs sejarah peradaban. Nanging laras karo mekar ngrembakane jaman,
jejere Candhi Borobudur sing dadi
objek pariwisata wis adoh ninggalake budaya masarakat sakubenge. Masarakat ing
sakubenge Candhi Borobudur sing
sadurunge wis duwe adat, tradhisi lan kabudayan, saiki wis wiwit ilang.
(2)
Sutresna seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi
amrih lestarine tradhisi, budaya warisan leluhur. Sutresna seni lan tradhisi asring dianggep ora prosedural lan
dianggep asring tumindak sing aneh–aneh.
(3) Dene Bambang Sadono, anggota Dewan
Perwakilan Daerah Republik Indonesia wakil saka Propinsi Jawa Tengah mratelakake,
minangka anggota DPD RI piyambake banget
nyengkuyung anane kegiyatan Ruwat Rawat Borobudur sing digelar para seniman
sarta masarakat sutresna lan pelestari seni lan budaya ing Borobudur iki. Piyambake ngandharake, wektu iki
pemerintah durung akeh tumindak marang kesenian.
Pada contoh (1) di atas tampak
bahwa pengulangan frasa Candi Borobudur. Frasa candi borobudur yang terdapat
pada kalimat pertama diulang pada kalimat kedua. Lalu contoh (2) tampak
pengulangan kata Sutresna seni lan budaya yang terdapat pada kalimat pertama
juga diulang pada kalimat kedua. Dan pada contoh (3) terdapat kata piyambake
pada kalimat pertama dan diulang pada kalimat ketiga.
Pemakaian Koherensi
Antarkalimat dalam Wacana Beritadi Majalah Djoko Lodang
Koherensi Penambahan
Koherensi
penambahan adalah koherensi yang terbentuk karena adanya kalimat yang
menyatakan hal, peristiwa atau keadaan lain di luar dari yang telah dinyatakan
pada kalimat sebelumnya.
(1) Kita ora kepengin bab iki nyuda
ajine sejarah peradaban lan ajine reflektif panguripan sarta budaya masarakat
sing tuwuh lan mekar ngrembaka ing sakubenge Candhi Borobudur,” pratelane
Sucoro, Ketua Paguyuban Pecinta dan Pelestari Seni Budaya Borobudur sing uga Ketua LSM ‘Warung Info Jagad Cleguk
Borobudur’
(2)
Kegiyatan
iki kanthi gegayuhan kanggo nguwatake kawasan Borobudur minangka salah sijine
“destinasi wisata”. Uga kaajab
Candhi Borobudur lan sakubenge dadi papan jujugan wisata donya, lan masarakat
Borobudur bisa duwe kawruh, dadi kader pariwisata sing lantip lan duwe pamawas
sing luwih wicaksana sajrone tumindak kanggo ngadhepi mekar-ngrembakane kahanan
sing bakal teka laras karo pelestarian lan pemanfaatan potensi Candhi Borobudur
minangka warisan budaya.
(3) Ana ing kegiyatan iki diadani
festival kesenian rakyat minangka upaya nguri-uri lan mekar-ngrembakake kesenian rakyat.
Pada contoh (1) (2) (3) digunakan
penanda koherensi uga dan lan yang terletak pada kalimat kedua.
Apa yang dinyatakan pada kalimat kedua ditambahkan pada apa yang dinyatakan
pada kalimat pertama.
Koherensi perturutan
Koherensi perturutan adalah koherensi yang
terbentuk karena adanya kalimat-kalimat yang memngungkapkan
peristiwa-peristiwa, keadaan, atau perbuatan yang secara berturut-turut terjadi
atau dilakukan. Dibawah ini terdapat beberapa contoh yang menunjukan adanya
koherensi perturutan.
(1) Sabanjure kabeberake, ing perangan
liya kalangan birokrasi sangsaya angel mahami kepriye alam pikirane para
seniman, sutresna seni lan budaya sarta masarakat sing tansah ngudi amrih
lestarine tradhisi, budaya warisan leluhur.
Pada contoh (1) kalimat ketiga
berkoherensi perturutan yang koherensinya ditandai dengan penanda hubungan
sabanjure ‘kemudian’.
Koherensi Sebab-akibat
Koherensi sebab akibat merupakan koherensi
yang terbentuk karena adanya kalimat yang memberikan penjelasan tentang sebab
atau alasan terjadinya sesuatu yang dinyatakan dalam kalimat lainnya. Di bawah
ini terdapat beberapa contoh penggalan teks
yang berkoherensi sebab-akibat.
Koherensi Waktu
Koherensi waktu merupakan koherensi yang
terbentuknya karena adanya kalimat yang satu menyatakan waktu yang terjadi atau
batas waktu permulaan terjadinya peristiwa atau perbuatan yang dinyatakan pada
kalimat yang lain.Misalnya:
(1) Piyambake ngandharake, wektu iki
pemerintah durung akeh tumindak marang kesenian.
Pada contoh (58) terdiri dari dua kalimat yang berkoherensi waktu
dan koherensinya ditandai dengan penanda hubungan wektu iku ‘waktu itu’.
Koherensi Penjelasan
Di
bawah ini terdapat beberapa contoh penggalan teks yang kalimat-kalimatnya
berkoherensi penjelasan.
(1) Kegiyatan iki ing antarane duwe
tujuan kanggo mekarake pemahaman substansial marang pengetan ‘Hari Pusaka
Budaya Dunia,’ nuwuhake kesadharan generasi mudha marang khasanah Pusaka Budaya
Dunia, nuwuhake kesadaran marang akehe kabudayan lan kahanan sakubenge,
Konservasi Nasional, lan mekarake kuwalitas destinasi wisata ing Kawasan
Borobudur lan sakiwa-tengene (Merapi lan Menoreh).
(2) Sawernane kegiyatan ing rerangken
Ruwat Rawat Borobudur ka XII sing digelar kayata, Jelajah Pusaka bebarengan
karo Remaja Pariwisata Kreatif, Festival Seni lan Budaya Rakyat, Festival
Tradhisi Sedhekah Pundhen, Ritual Sedhekah Kedhung Winong. Kegiyatan liyane
yaiku Sarasehan Seni lan Budaya, Workshop Seni, Tradhisi lan Budaya Lokal
Borobudur, Pameran Foto lan Orasi Kebudayaan.
Kalimat-kalimat pada contoh (1)
memiliki koherensi penjelasan yang berupa keterangan lebih lanjut. Pada kalimat
pertama dikemukakan bahwa tujuan dari kegiatan tersebut di antaranya adalah
menumbuhkan kesadaran generasi kepada kahasanah Pusaka Budaya Dunia,
menumbuhkan kesadaran terhadap budaya, Konservasi Nasional, lan mengembangkan
kualitas destinasi wisata di Kawasan Borobudur dan kiri tangannya.
Kalimat-kalimat pada contoh (2) memiliki koherensi penjelasan yang berupa
keterangan lebih lanjut.
1.4 Simpulan
Berdasarkan hasil penelitian
mengenai kohesi dan koherensi antarkalimat dalam wacana berita di majalah Djoko
Lodang, dapat disimpulkan bahwa:
Jenis-jenis kohesi antarkalimat yang ditemukan dalam wacana berita di
majalah Djoko Lodang adalah sebagai berikut.
1. Kohesi penunjukan: iki , iku
‘itu’, kuwi ‘itu’,
2. Kohesi penggantian: kata ganti
persona piyambake
3. Kohesi perangkaian: nanging
‘namun ’, nalika ‘ketika’, sebab‘s
sabanjure ‘
5. Kohesi pengulangan:
7.
Antonimi: mudharat>< manfaat, mundur>< maju, tiwas><
slamet,
murid>< guru.
Seperti halnya dengan jenis-jenis
kohesi, jenis-jenis koherensi kalimat yang digunakan dalam wacana berita di
majalah Djoko Lodang sebagai berikut.
Koherensi penambahan: uga,
Koherensi perlawanan: nanging, Koherensi perturutan: sabanjure, Koherensi
sebab-akibat: sebab, Koherensi waktu: wektu iku, Koherensi penjelasan:
Koherensi penjelasan penjabarannya berupa keterangan lebih lanjut.
Posting Komentar untuk " KOHESI DAN KOHERENSI ANTARKALIMAT DALAM WACANA BERITA DI MAJALAH DJOKO LODANG"
Berkomentarlah dengan baik dan dengan menggunakan kata-kata yang sopan.